بعد از کلی خرید، نوبت به طبیعت‌گردی می‌رسد. برای دیدن جاذبه‌های طبیعی قشم، از شهر که بیرون بزنید، به موازات ساحل جنوبی، در حدود 90 کیلومتری شهر قشم، کوه گنبدی‌شکل «نمکدان» قرار دارد.

 از دور که به این کوه نگاه کنید، رگه‌های سفیدی روی آن می‌بینید که نمک هستند. داخل این کوه، پر از غارهای زیباست که برای دیدن آن‌ها باید حدود 2 کیلومتر پیاده‌روی کنید. اما نگران نباشید، ارزشش را دارد. در اعماق تاریک این غارها، استالاکتیت‌های بلورین نمک، دیده می‌شود. اما برای دیدن این منظره‌های زیبا چراغ قوه پرنور را فراموش نکنید.

سقف غارها هم با قندیل‌های مرمری پوشیده شده است که منظره‌ای بسیار زیبا به‌وجود آورده‌اند. جریان آب نمک در کف غار نیز، از منظره‌های دیدنی غارهای نمکی جزیره قشم است. اگر توانستید، کمی نمک برای خودتان بردارید. محلی‌ها معتقدند نمک‌های کوه نمکدان از بهترین نوع نمک برای تغذیه است. در ترکیب این نمک، عناصر دیگری مثل منیزیم هم، وجود دارد. 

به همین دلیل به عنوان نمک طبی و بخصوص برای ورزشکاران حرفه‌ای، به صورت کپسول استفاده می‌شود. به عقیده پزشک‌ها، ماندن و تنفس کردن داخل غار نمکدان قشم، می‌تواند به بهبود بیماران مبتلا به آسم و ناراحتی‌های تنفسی کمک کند..

جنگل‌های‌حرا، آب شیرین کن‌های دریا

جنگل‌های‌حرا در جزیره قشم، زیستگاه پرندگان مناطق گرمسیری هستند. این جنگل‌ها سالانه مسافران داخلی و خارجی زیادی را به جزیره می‌کشاند. جالب است بدانید، «حرا» درختی «آب‌شور زی» ا‌ست که هنگام مد آب دریا، در آب فرو می‌رود. 

با خاصیت تصفیه‌ای که در پوست این درخت وجود دارد، بخش شور آب دریا را جذب و نمک آن را تصفیه می‌کند. درخت حرا، در حقیقت یک کارخانه آب‌شیرین‌کن طبیعی و خدادادی است. برای دیدن این درختان منحصر به فرد باید به تنگه‌خوران که بین جزیره قشم و بخشی از استان هرمزگان (فاصله بین شمال جزیره قشم و بندر خمیر) واقع شده است، بروید. 

البته این جنگل، زیستگاه پرندگان مهاجر مناطق گرمسیری هم هست. قسمت جزر و مدی جنگل حرا، زیستگاه مناسبی برای نرم‌تنان، سخت‌پوستان و ماهیان به‌وجود آورده، که منبع غذایی مهمی برای ماهیان و پرندگان وحشی هستند. دیدار از جنگل حرا، خاطره‌ای به یادماندنی در ذهن دوستداران طبیعت باقی می‌گذارد. اگر به این جزیره سری زدید، جنگل‌های حرا را فراموش نکنید.


موضوعات مرتبط: دیدار از غارهای نمکی
[ شنبه 14 تير 1393 ] [ 21:1 ] [ رهگذر قشم ]
[ ]
صفحه قبل 1 صفحه بعد